Organiseer een culturenmarkt

Geschikt voor kinderen van alle leeftijden

Vaak weten klasgenootjes maar weinig van elkaars achtergrond. Misschien vinden eentalige kinderen het soms zelfs vreemd wanneer hun meertalige klasgenootjes met hun vader of moeder een andere taal spreken. Om meer begrip voor elkaar te kweken, is het leuk om op school een cultuurmarkt te organiseren.

Tip voor leerkrachten in samenwerking met ouders        

Organiseer op school een culturenmarkt met speciale aandacht voor talen. Op een culturenmarkt is het de bedoeling, dat de school vol komt te staan met kraampjes. Daarop stallen ouders spulletjes uit die te maken hebben met hun taal en cultuur. De leerkrachten kunnen zorgen voor boeken die bedoeld zijn voor het leren van een taal, bijvoorbeeld uit de bibliotheek.

Ook aan de leerlingen kan gevraagd worden om spullen mee te nemen van andere culturen, zoals souvenirs die ze hebben meegenomen van vakantie in een ander land. Natuurlijk zijn vertegenwoordigers van Nederlandse streken en streektalen ook welkom met hun eigen kraampje.

Het is de bedoeling dat de meehelpende ouders bij hun kraampje met spulletjes gaan staan. Dat kan eventueel met hulp van een Nederlandse ouder zijn. De kinderen kunnen dan door de school lopen en de spulletjes bekijken, wat van het eten proeven en misschien iets vragen. Kinderen met een of twee allochtone ouders kunnen bij hun ouders gaan staan of ook langs de kraampjes lopen.

Voor Nederlandse kinderen en ouders is het leuk om te zien dat er zoveel verschillende landen, culturen en talen zijn. Zo begrijpen ze beter dat hun klasgenootjes niet de enigen zijn die zo’n vreemde taal spreken met hun moeder, maar dat het spreken van deze taal juist heel normaal is in het land waar ze vandaan komen.

De tweetalige kinderen zien door deze markt, dat ze niet de enigen zijn, die met hun ouders een andere taal spreken. Dat is voor kinderen heel fijn, omdat die zich liever geen uitzondering voelen.

Benodigdheden

  • Meewerkende ouders van zowel geheel Nederlandse als kinderen met een andere achtergrond/taal;
  • Eventueel kan je ook ambassades of culturele verenigingen om medewerking vragen, zodat de markt extra kleurrijk wordt;
  • Genoeg tafels om kraampjes van te maken;
  • Posters en/of flyers voor de aankondiging van de dag en/of avond waarop de culturenmarkt plaatsvindt;
  • Dingen die te maken hebben met de verschillende landen en culturen. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Boeken over het land;
  • Boeken (voor kinderen) in de taal;
  • Spelletjes uit het land;
  • Traditioneel eten;
  • Traditionele kleding;
  • Voorwerpen die te maken hebben met het geloof (bijvoorbeeld een keppeltje of hoofddoekje).

Variatiemogelijkheden

Het kan zijn dat jouw school niet erg multicultureel is of dat er slechts groepen leerlingen met één of twee culturele achtergronden bij jou op school zitten. In zo’n geval wordt een culturenmarkt zoals boven beschreven wellicht niet erg kleurrijk. Je zou kunnen overwegen een thema(mid)dag aan één van deze culturen te wijden. De school staat op dat moment in het teken van bijvoorbeeld de Marokkaanse cultuur. Een andere keer zou er op een soortgelijke wijze een Turkse, Hollandse of Surinaamse middag georganiseerd kunnen worden. De mogelijkheden zijn eindeloos. Zorg wel dat iedereen aan bod komt, anders zijn er misschien kinderen die zich buitengesloten of niet gewaardeerd voelen.

Tip afkomstig van Lianne van der Velde

Hier vind je elke week een nieuwe tip voor het stimuleren van de thuistaal, voor ouders en docenten. Deze leuke & praktische tips zijn gemaakt door studenten bij de Wetenschapswinkel Taal, cultuur en communicatie van de Rijksuniversiteit Groningen.

Reageer ook!

{fcomment id=140}