Stimulerende materialen en activiteiten

Kinderen hebben niet altijd zin om de thuistaal te blijven gebruiken, zoals u kunt lezen in geen-zin-periodes. Dat is een normale fase in hun ontwikkeling; boos worden helpt niets! Beter kunt u juist proberen om de taal zo leuk mogelijk te houden voor uw kind. Dan komt de motivatie vanzelf weer een keer terug. Voorbeelden van gezellige dingen om samen te doen in de thuistaal:

  • Kijk een kinderfilm in de thuistaal, die niet te kinderachtig is. Samen kijken is heel belangrijk: dan kunt u praten over wat er gebeurt, en moeilijke stukjes uitleggen. En als de film iets te spannend of eng wordt, kan uw kind lekker wegkruipen bij papa of mama.
  • Speel een cd-rom of ander digitaal spel in de thuistaal. Het fijne van cd-roms is dat er veel gesproken taal in zit. Wil uw kind het spel winnen, dan moet hij dus eerst goed naar de speluitleg luisteren!
  • Speel een keer mee met een rollenspel (winkeltje spelen, politie en boef).  Of speel mee met Playmobil of andere dieren of poppetjes. Elke activiteit waarbij u samen een verhaal verzint, heeft heel veel taal nodig.
  • Speel samen poppenkast. Gewoon met z’n tweetjes, of nodig familie en vrienden (met dezelfde thuistaal) uit voor de voorstelling. Een poppenkastverhaal kan niet zonder taal.
  • Verzin zelf een prachtig verhaal bij een prentenboek. Dat kan een boek zonder woorden zijn, maar het kan natuurlijk ook bij een boek met woorden. Want: wie zegt dat u altijd precies moet voorlezen wat er staat? En wie zegt dat u bijvoorbeeld geen Pools mag praten bij een Nederlands boek? Dat kan juist een uitkomst zijn, als u weinig boekjes kunt vinden in de thuistaal.
  • En natuurlijk: lees voor. Ook aan kinderen die zelf kunnen lezen: zeker tot een jaar of 12! Laat een groter kind ook eens voorlezen aan ú. Het is niet belangrijk of ze elke letter goed leest. Als uw kind begint te raden wat er staat, weet u juist dat ze het verhaal snapt.

Als uw kind voldoende plezier heeft in de activiteit, gaat het taal leren helemaal vanzelf.