Tip voor ouders
Als een kind zijn eerste taal goed kent, leert het gemakkelijker een tweede taal. Meertaligheid wordt echter niet zomaar vanzelf een succes. Bijna alle ouders die meertalig opvoeden lopen wel eens tegen het volgende probleem aan: hun kind heeft ineens helemaal geen zin meer om de thuistaal nog te spreken. Zo’n ‘geen-zin-periode’ ontstaat doordat kinderen het liefst dezelfde taal spreken als de meeste mensen in hun omgeving doen. Ook vinden ze die zogeheten omgevingstaal vaak stoerder en interessanter dan de thuistaal. Als kinderen eenmaal naar school gaan, vinden ze de omgevingstaal bovendien steeds makkelijker worden in vergelijking met de thuistaal (die ze minder horen).
Het is dus helemaal niet gek als je kind minder zin krijgt om de thuistaal nog te praten. Het heeft dan ook weinig nut om boos te worden. Daardoor krijgt het kind immers heus niet meer zin in de thuistaal. Gelukkig gaat een geen-zin-periode meestal ook weer over. Meer informatie over geen-zin-periodes kan je hier op onze site vinden.
Verder is het heel belangrijk dat ouders zelf niet stoppen met het spreken van de thuistaal. Anders kan de thuistaal echt verloren raken. En dat is ontzettend jammer voor het hele gezin. Want het goede nieuws is: na de puberteit willen kinderen vaak heel graag de thuistaal weer (leren) spreken. Ze ontdekken dan dat de thuistaal bij hun roots hoort en belangrijk is voor hun identiteit.
Om je kind te blijven stimuleren in het spreken van de thuistaal, is het belangrijk om het gebruik ervan zo leuk mogelijk te houden. Dan komt de motivatie vanzelf weer een keer terug. Een leuke manier om dat te doen is door jouw taal te koppelen aan speelgoed. Zo blijft je kind er spelenderwijs mee bezig.
Activiteiten
Hieronder staan een paar voorbeelden van leuke activiteiten waarbij je de thuistaal aan speelgoed kan koppelen:
-
- Neem een zacht knuffeldier (of een echt huisdier) en doe alsof het alleen jouw thuistaal spreekt. Kinderen hebben een onuitputtelijke fantasie! Wanneer je begint met alleen in je eigen taal tegen het beestje te spreken, zal je kind dat voorbeeld vanzelf volgen.
- Een handpop creëert eindeloze dialogen met je kind. En het is speelgoed voor zowel jong als oud! De ouder is degene die de pop introduceert en in eerste instantie bespeelt. Wat de pop doet is op de kinderen gericht en betrekt hen in de actie. Laat de pop bijvoorbeeld verschillende soorten fruit of koekjes “proeven”. Hilariteit als die stouterd vrijwel niets blijkt te lusten, maar de zure druiven heerlijk vindt! Uiteraard wil de pop precies van jouw kinderen weten hoe alles wat hij proeft heet… Een handpop is laagdrempelig en wordt als veilig vriendje ervaren. Omdat hij geen opvoedende rol heeft, reageren kinderen vaak vrijer en laten ze meer van zichzelf zien. Voor meer informatie over handpoppen en het gebruik ervan in de thuissituatie, kan je de website van handpop.nl raadplegen.
- Maak samen puzzels. Er is een hele hoop tijd en gelegenheid om te praten terwijl jullie naar de juiste puzzelstukjes zoeken. Je kan op zoek gaan naar een stukje met veel bruin en een beetje blauw, of een heel langwerpig stukje met een scheef hoekje eraan. Ook de afbeelding kan aansluiten bij je thuistaal. Bijvoorbeeld een puzzel van Pinocchio als je uit Italië komt, of eentje met het landschap of zelfs de landkaart van jouw thuisland. Leuke legpuzzels die aansluiten bij verschillende landen vind je bijvoorbeeld op deze website.
Nog een speelse activiteit waar de thuistaal aan te pas kan komen:
- Doe gek met een rollenspel. Speel schooltje, organiseer een theepartijtje, word een prinses of een brandweerman – zelfs monsters vanuit de ruimte zijn een optie. En deze buitenaardse wezens gebruiken natuurlijk alleen de thuistaal op hun planeet! Knutsel zelf de kostuums of koop ze voor een prikkie bijvoorbeeld in de kringloopwinkel. Laat je fantasie de vrije loop en stimuleer je kinderen om ook met ideeën te komen. Je kan het nog uitbreiden door een rollenspelfeestje te organiseren. Het belangrijkste is: denk buiten het vaste kader!
Met behulp van speelgoed is leren nog nooit zo leuk geweest! Het hebben van plezier creëert mooie herinneringen én zorgt ervoor dat je kind altijd zal onthouden wat het heeft geleerd.
Deze taaltip is gebaseerd op ‘Be bilingual. Practical Ideas for Mulitlingual Families’ een boek van Annika Bourgogne. Meer informatie vind je op www.be-bilingual.net. De blog die Annika schreef speciaal voor meertalig.nl, vind je hier.
Door: Brecht Jelsma, student Universiteit Utrecht