Tip voor ouders
Als een kind zijn eerste taal goed kent, leert het gemakkelijker een tweede taal. Meertaligheid wordt echter niet zomaar vanzelf een succes. Bijna alle ouders die meertalig opvoeden lopen wel eens tegen het volgende probleem aan: hun kind heeft ineens helemaal geen zin meer om de thuistaal nog te spreken. Zo’n ‘geen-zin-periode’ ontstaat doordat kinderen het liefst dezelfde taal spreken als de meeste mensen in hun omgeving doen. Ook vinden ze die zogeheten omgevingstaal vaak stoerder en interessanter dan de thuistaal. Als kinderen eenmaal naar school gaan, vinden ze de omgevingstaal bovendien steeds makkelijker worden in vergelijking met de thuistaal (die ze minder horen).
Het is dus helemaal niet gek als je kind minder zin krijgt om de thuistaal nog te praten. Het heeft dan ook weinig nut om boos te worden. Daardoor krijgt het kind immers heus niet meer zin in de thuistaal. Gelukkig gaat een geen-zin-periode meestal ook weer over. Meer informatie over geen-zin-periodes kan je hier op onze site vinden.
Verder is het heel belangrijk dat ouders zelf niet stoppenmet het spreken van de thuistaal. Anders kan de thuistaal echt verloren raken. En dat is ontzettend jammer voor het hele gezin. Want het goede nieuws is: na de puberteit willen kinderen vaak heel graag de thuistaal weer (leren) spreken. Ze ontdekken dan dat de thuistaal bij hun roots hoort en belangrijk is voor hun identiteit.
Om je kind te blijven stimuleren in het spreken van de thuistaal, is het belangrijk om het gebruik van de thuistaal zo leuk mogelijk te houden. Dan komt de motivatie vanzelf weer een keer terug. Dat kan je bereiken door allerlei simpele, stimulerende en gezellige activiteiten die je koppelt aan de thuistaal.
Activiteiten
Hieronder volgen een paar stimulerende activiteiten om samen te doen in de thuistaal:
- Gebruik een ‘ochtendlied’ of iets soortgelijks dat je altijd op een bepaald moment zingt. Dit kan natuurlijk ook een versje zijn, en je kan het in plaats van ’s ochtends ook iedere avond gebruiken. Zo schep je jeugdherinneringen…
- Houd een speurtocht in de supermarkt. Laat je kinderen helpen om de artikelen op je boodschappenlijstje te vinden. Maak het leuk door er een wedstrijdje van te maken: wie het eerst een product vindt, wint! Wat oudere kinderen kan je natuurlijk ieder een (verschillend) lijstje geven om zelf te lezen. Boodschappen doen met één kind? Laat hem of haar zijn persoonlijk record verbreken, door te klokken hoe lang de zoektocht duurt.
- Koppel taalthema’s aan wekelijkse activiteiten: het samen voetballen op zaterdag is bijvoorbeeld in het Italiaans, of het knutseluurtje op zondag in het Engels.
- Organiseer een ‘Duits weekend’ of ‘Chinees vakantiekamp’ met andere ouders die je thuistaal spreken. Iedere dag kunnen een paar ouders leuke activiteiten organiseren in die taal. Bijvoorbeeld: koken (een recept uit je land van herkomst?), zingen, spelletjes spelen, films kijken, etc. Organiseer een feestje voor iedereen aan het einde.
Onthoud bij alles wat je bedenkt: spelenderwijs leren is de leukste, en daardoor ook de meest effectieve manier!
Deze taaltip is gebaseerd op ‘Be bilingual. Practical Ideas for Mulitlingual Families’ een boek van Annika Bourgogne. Meer informatie vind je op www.be-bilingual.net. De blog die Annika schreef speciaal voor meertalig.nl, vind je hier.
Door: Brecht Jelsma, student Universiteit Utrecht